Annika en Joeri in Cambodja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bart Joeri - WaarBenJij.nu Annika en Joeri in Cambodja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bart Joeri - WaarBenJij.nu

Annika en Joeri in Cambodja

Door: Joeri

Blijf op de hoogte en volg Bart

27 Juni 2014 | Indonesië, Batavia

Nadat Anne was aangekomen in phnom penn en we in 3 dagen ons luxe hotel, pagodes, killing fields en teveel tuktuks hadden gezien, hebben we de bus gepakt naar Kratie.
Leuk schijnbaar omdat je daar de enige zoetwater dolfijnen ter wereld kan zien. Ook hoorde we dat er een schildpadden tuin was. Ook leuk, vooral omdat schildpadden het liefst onder het zand liggen. Na de drie kwartier durende tuktuk tocht hebben we dus genoten van typisch cambodjaans zand in glaze bakken. Maarrr ze hadden ook reuzeschildpadden!
Helaas hadden die het te warm, dus die lagen diep in het water.
Vervolgens wel heel vet om de dolfijnen te zien en er op een paar meter afstand mee te zwemmen.

Dag erna besloten om naar noord cambodja te gaan, ratanakiri. Dit samen met een stel uit nieuw zeeland met haar dochter. Dat zou perfect passen in een minivan. Dat hadden we gedaan. En we waren niet alleen. 8 locals, 2 kippen en een haan hadden namelijk hetzelfde briljante idee deze dag. 1 van deze kippen had het 'geluk' om niet in de veel te warme van te zitten, maar achterop, aan een poot vastgebonden. Bij elke keer dat we remde kon hij dus mooi een stukje vliegen om vervolgens terug tegen de minivan aan te klappen.

Aangekomen kwamen we in een heel stylo resort met allemaal bungalows in de jungle. Dit met uitzicht op een schitterend dal.
Meteen bij aankomst kregen we van andere backpackers het ene na het andere vette verhaal te horen over de jungletochten die je hier kon doen. Zo gingen groepen met honden en twee gidsen diep te jungle in. Ze gebruikte manchetten om een pad te creëren en de honden zorgde s avonds voor het voedsel. Zo werden bijvoorbeeld hagedissen gevangen, bereid en opgegeten. Ook moesten ze soms uit de weg springen omdat er wilde dieren voorbij kwamen en had iedereen zijn eigen hangmat. Deze werden s avonds hoog genoeg opgehangen, zodat de wilde zwijnen je niet konden raken.
Klonk top! Wilde wij ook meemaken!

Bij ons ging de tour echter ieks anders...
Ook wij moesten soms uit de weg springen, maar dat kwam omdat er een scooter over de geasfalteerde weg voorbij kwam gesjeesd. Ook onze gids had een machete bij zich, maar die werd pas s avonds gebruikt om de appeltjes mee te snijden. En ook wij hadden hangmatten, maar die werden warm en droog binnen in een huisje opgehangen.

Op de eerste dag gingen we met een motorboot door de rivier richting de jungle. Onze gids kwam met de scooter achter ons aan. Hij was alleen, bleek achteraf, te laat voor het pondje. Hierdoor moesten we meer dan een uur wachten en wisten we niet of we onze lunch alvast moesten eten of dat we moesten wachten voor het geval de gids helemaal niet meer terug zou komen. Maar geen probleem we waren bij een mooie rivier dus konden lekker zwemmen.

Op de tweede dag begon het top, we liepen echt door de jungle om daar bamboe te gaan kappen. Hier moest je bukken voor scherpe bomen en zaten de bloedzuigers op je benen. Ook waren er hele vette bomen en konden we die kappen om daar water uit te drinken. Van de gekapte bamboe zouden we een raft gaan maken en deze zou ons terugbrengen naar de motorboot via de wilde rivier.

Na meer dan 2 uur kappen, bamboe naar de rivier slepen en wachten totdat de local gids de rafts in elkaar had gevlochten, ging onze gids terug om eten te maken. Wij zouden met de rafts terug naar het dorp komen om daar te lunchen. Het duurde nogal lang, maar gelukkig we hadden een mooie rivier en konden zwemmen. Na nog eens minimaal 30 minuten wachten zei de local gids opeens dat we terug moesten lopen om te gaan lunchen. Wij met onze groep zonder gids terug te jungle in en na een aantal keer steen, papier schaar te hebben gedaan bij onbekende kruisingen kwamen we aan bij onze homestay. De lunch was echter nog niet klaar, dus we moesten even wachten. Niet zo erg, want we hadden die mooie rivier....
Na het eten teruggelopen, wachten en zwemmen waren de rafts eindelijk klaar. Na 2 minuten varen waren we aangekomen bij onze homestay. Een van de meisjes uit onze groep voelde zich niet zo lekker. Onze gids besloot om haar mee te nemen op de scooter en haar terug te nemen. Dit kon dus blijkbaar gewoon vanaf ons punt.
Daardoor bleven Anne en ik over met de 2 andere uit onze groep en de local guide, die geen woord engels sprak. Het schoot niet op om dat op 2 rafts te doen en dus moest de local guide van 2 rafts 1 raft maken. Wij wachten en je raadt al wat we konden doen. Lekker zwemmen in die mooie rivier.
Eindelijk kwart over 4 we waren onderweg! Hmmm raften raften. Als je 4x wordt ingegaald door een eend gaat er toch iets niet goed. er was totaal geen stroming dus al punterend kwamen we beetje bij beetje vooruit. De local guide was na een uur helemaal kapot. Hij draaide zich om vroeg letterlijk aan een van de jongens die ook een beetje khmer sprak hetvolgende: je hebt de keuze of nog 2 uur raften of nog een uur lopen. Het probleem voor ons was vooral dat het al begon te schemeren.
Keuze 2 dus.. Nadat we bij 2 dorpjes zijn gaan vragen, een pad door de jungle liepen waar je 8 machtettes voor nodig had (wij hadden er geen meer, want die had onze gids bij zich) en een gezicht van de gids die ieks te duidelijk was, wisten we het zeker. De gids wist totaal niet waar we waren. De zon zagen we op dit moment lager en lager gaan. Hij zei blijf hier ik ga een pad zoeken. Dit was het punt dat we gewoon 100% zeker wisten dat we nog een bonusnachtje in de jungle kregen met 2 hangmatten voor 5 personen. En een zwembroek aan en geen shirt voor meer dan 1000 muggen.
Toen verscheen de local guide weer met wat besjes die hij had gevonden. Geniet er maar van zeiden we tegen elkaar. Dit is ons avond eten en misschien zelfs wel ontbijt. Na 2 grommende honden die achter ons aanliepen, een oude blessure aan de teen van Anne die begon op te spelen en het vinden van het pad later kwamen we eindelijk aan bij de motorboot. Inmiddels was het gewoon pikkedonker.
Opzich geen probleem dacht ik, want toen ik de nacht ervoor voor de grap aan de gids vroeg of er s nachts krokodillen in de rivier zwommen. Zei hij dat het waarschijnlijk niet zo was, ze waren nog nooit gezien, de locals zwemmen namelijk zelf nooit s nachts.
Dus wij in de boot. Complimenten aan degene die de boot in het donker zonder licht bestuurde want hij ontweek de ene na de andere rots, totdat...
We vollebak tegen een rots aanklapte en de motor het begaf. toch weer gemaakt en weer BAM. Nu zat de boot vast op een boomstronk in de rivier en moesten we er allemaal uit om de boot los te duwen. Pff uiteindelijk veel schreeuwen later en dankzij Anne die met haar lamp kon bijschijnen kwamen we in volle onweer en regen aan aan de andere kant. Onze tuktuk arriveerde terug bij het hotel om half 10 s avonds ipv 4 uur s middags.
Dit was ook de reden dat er de dag erna na een flinke ruzie van minimaal een uur met gids en baas van de tour office geld werd teruggegeven.
Mijn vraag nadat we geld overhandigd hadden gekregen of we nog een tour voor de dag erna konden boeken viel niet helemaal in goede aarde.

Vervolgens hebben Anne en ik genoten van de 2 mooiste eilanden van cambodja. Helder blauwe zee en kristal witte stranden. Hier ook een dagje gesnorkeld en zelfs gedoken. Om te eindigen in een mooi hotel in siem reap. Hier kunnen genieten van de bekende tempels en natuurlijk het NEDERLANDS ELFTAL!

• 29 Juni 2014 - 14:11

Annemieke:

Leuk dat je vriendin er is, maar wat een verhaal zeg: Bizar..... maar zelf zullen jullie in deze wereld al wel
    wat aan gewend zijn geraakt

Tags: Cambodja